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MR. ISMAY: No, sir. The only conversation I had with the captain of the Carpathia was that he came to me and told me he had a Marconi message from Capt. Haddock to say that he was coming to him. At that time the Carpathia was bound for New York. The captain of the Carpathia came to the conclusion there was no use in the Olympic coming to the Carpathia, because he could render absolutely no assistance, and he said he thought it was very undesirable that the unfortunate passengers from the Titanic should see her sister ship so soon afterwards. That is the only conversation I had with the captain, except that he asked me to send a message to our office in New York to have the tug boats and some White Star sailors at quarantine to relieve him of those boats about his deck.
SENATOR BURTON: But you yourself did not attempt to put any embargo upon news of any kind while you were on board the Carpathia?
MR. ISMAY: Absolutely none, sir; and I asked for no preferential treatment for any messages that I sent. I do not know that any was given. . . .

Witness: C. E. Henry Stengel
Leather manufacturer and first-class passenger, from Newark, N.J.

Key testimony: He told of shots being fired to deter men from jumping into lifeboats. A mechanical buff he wagered in a pool to guess the ship's speed, which he concluded was quite fast. He reported hearsay from Mrs. G. Thorne, a dining companion of E. .1. Smith, who said the captain "did not drink a drop."

. . . SENATOR SMITH: Were you a passenger on board the Titanic on the ill-fated voyage from Southampton to the place of the accident?
MR. STENGEL: Yes, sir.
SENATOR SMITH: While you were on that voyage did you familiarize yourself with the speed of the Titanic?
MR. STENGEL: I did, the last day; particularly the last day. I did.
SENATOR SMITH: Particularly the day of the accident?

M. ISMAY : Non, monsieur. La seule conversation que j’ai eue avec le capitaine du Carpathia, c’est qu’il est venu me voir et m’a dit qu’il avait un message Marconi du Capt. Haddock pour dire qu’il venait vers lui. À ce moment-là, le Carpathia se dirigeaient vers New York. Le capitaine du Carpathia en vint à la conclusion qu’il n’était pas nécessaire que l’Olympic vienne auprès du Carpathia, parce qu’il ne pouvait absolument pas aider, et il a dit qu’il n’était pas souhaitable que les malheureux passagers du Titanic voient son jumeau si tôt après. C’est la seule conversation que j’ai eue avec le capitaine, sauf qu’il m’a demandé d’envoyer un message à notre bureau à New York pour que les remorqueurs et quelques marins de la White Star en quarantaine soient présents pour le relever et débraquer ces canots sur son pont.
LE SÉNATEUR BURTON : Mais vous-même n’avez pas tenté d’imposer un embargo quelconque sur les nouvelles pendant que vous étiez à bord du Carpathia?
M. ISMAY : Absolument aucun, monsieur; et je n’ai demandé aucun traitement de faveur pour les messages que j’ai envoyés. Je ne sais pas si des messages ont été envoyés. . . .

Témoin : C. E. Henry Stengel
Fabricant de cuir et passager de première classe, de Newark, N.J.

Témoignage clé : Il a parlé de coups de feu tirés pour dissuader les hommes de sauter dans des embarcations de sauvetage. Comme mécanicien passionné, il a parié de la piscine pour évaluer la vitesse du navire, et il a conclu qu’il allait assez vite. Il a rapporté par ouï-dire de Mme. G. Thorne, une compagne de restaurant de E. J. Smith, qui a dit que le capitaine "n’a pas bu une goutte."

[...] LE SÉNATEUR SMITH : Étiez-vous un passager à bord du Titanic pendant le voyage malheureux de Southampton jusqu’au lieu de l’accident?
M. STENGEL : Oui, monsieur.
LE SÉNATEUR SMITH : Pendant ce voyage, vous êtes-vous familiarisé avec la vitesse du Titanic?
M. STENGEL : Je l’ai fait, le dernier jour; surtout le dernier jour. Je l’ai fait.
LE SÉNATEUR SMITH : Particulièrement le jour de l’accident?

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